Umowa z agencją mody – 9 punktów, na które warto zwrócić uwagę

0
104
Umowa z agencją mody

Marzy ci się praca modelki lub modela? Jeśli chcesz działać profesjonalnie, przyda ci się agencja mody. To ona reprezentuje interesy swoich podopiecznych, negocjuje kontrakty, pomaga się odnaleźć w świecie mody. Przedstawiciel agencji powinien być wsparciem, dobrym duchem, czasem przyjacielem. Jak sprawdzić, czy konkretna agencja spełni nasze oczekiwania?

Ustalenie zasad współpracy

Czy agencja mody musi podpisywać umowę z modelką? Jeśli tego nie proponuje, najlepiej nie nawiązywać z nią współpracy. Umowę zawiera się w celu uregulowania stosunku prawnego pomiędzy modelką a reprezentującym ją podmiotem. Określa się w niej wszelkie prawa i obowiązki. Agencja zobowiązuje się do reprezentowania modelki w kraju i za granicą.

1. Z kim podpisujesz umowę? Ustal, kto reprezentuje twoją agencję. Czy umowę podpisujesz z właścicielem firmy, czy może ze spółką córką? Czasem drugą stronę reprezentuje też osoba uprawniona do podpisywania umowy. Powinna mieć przy sobie aktualne pełnomocnictwo. Z kolei modelkę niepełnoletnią musi reprezentować rodzic lub opiekun.

2. Poznaj podstawowe pojęcia. Umowa to dokument prawny, napisany specyficznym językiem. Upewnij się, czy wszystkie trudne słowa dobrze rozumiesz. Wiele z nich będzie się powtarzać, np. określenia „klient” czy „zlecenie” w różnych konfiguracjach.

3. Graj fair z agencją. Jeśli twoja umowa nie oznacza pracy na wyłączność dla jednego podmiotu, i tak informuj agenta o swoich dodatkowych zleceniach. Może ci pomóc w negocjacjach, ponieważ wie, co powinien zaoferować klient w ramach współpracy. Agencja ceni taką szczerość, bo dzięki temu buduje się lepsze relacje.

4. Informacje o twoim schludnym wyglądzie mogą budzić konsternację, ale to kluczowa sprawa. Dbałość o ciało także może się pojawić jako jeden z punktów w umowie. Podobnie jak informowanie agencji mody o zmianach w wyglądzie – fryzurze, wykonaniu tatuażu czy też wykonanie zabiegu plastycznego. Czasem pojawiają się także wytyczne, dotyczące wagi ciała.

5. Prawo do wizerunku i praw autorskich, czyli zgoda modelki na dysponowanie i rozpowszechnianie twojego wizerunku. Bez tych prerogatyw praca agenta byłaby spowolniona na każdym kroku. Jeśli masz swoje portfolio, które agencja otrzyma, również do niego trzeba mieć uprawnienia.

6. Zgoda na wykonanie zlecenia to dla modelki wyraźny sygnał, że może odmówić wykonania powierzonego zadania. Czasem termin zbiega się z ważnym egzaminem, chorobą lub innym zobowiązaniem. Przed podpisaniem umowy agent powinien dać czas na udzielenie pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi, co do danego zlecenia.

7. Klauzula poufności w umowie z agencją mody zabrania informowania osób trzecich o wielu szczegółach. Nie można mówić o agencie, jego klientach, a także szczegółach współpracy.

8. Wynagrodzenie agencji mody, czyli jaka jest prowizja za wyszukane zlecenie lub te, w którym bierze się udział. Ten punkt podlega negocjacjom, dlatego warto mu się uważnie przyjrzeć. Bywa, że z zarobionych pieniędzy trzeba będzie oddać jeszcze część na spłatę tzw. długu, czyli budowę portfolio, czy koszt profesjonalnych sesji fotograficznych.

9. Czas trwania umowy i możliwości jej rozwiązania. Najczęściej to 2 lata lub więcej. Agencja mody sporo inwestuje w swoich podopiecznych, więc zwykle woli umowy na dłuższy czas. Czasem modelka lub model chce szybciej zakończyć współpracę. Wówczas najlepiej mieć spłacony tzw. dług. Umowa zawiera nieraz punkty, dotyczący kary za szybsze rozwiązanie współpracy. Bywają zapiski, mówiące o zakazie współpracy z innymi agentami.

Umowy, jakie zawiera agencja mody i modelka zwykle są długie, ogólnikowe i zawierają wiele trudnych słów. Przed ich podpisaniem należy wyjaśnić wszystkie zagadnienia, które cię nurtują. Możesz też skonsultować zapiski ze swoim prawnikiem.